Na nowy rok szkolny 2025/2026 Ministerstwo Edukacji Narodowej wyznaczyło osiem kluczowych kierunków polityki oświatowej, które mają wspierać szkoły i placówki w kształtowaniu kompetencji przyszłości oraz w odpowiedzi na wyzwania edukacyjne i społeczne XXI wieku.
Kierunki te służą planowaniu pracy dydaktyczno-wychowawczej, działalności profilaktycznej, wychowawczej, rozwojowi zawodowemu nauczycieli oraz doskonaleniu metod pracy w szkole.
Poniżej przedstawiamy te kierunki wraz z krótką charakterystyką.
-
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym
Umiejetność łączenia wiedzy z różnych dziedzin (np. biologia, chemia, matematyka, fizyka), rozwiązywanie zadań problemowych, analizowanie danych i formułowanie wniosków, co wzmacnia zdolności logiczne i przygotowuje uczniów do często zmieniającej się rzeczywistości. -
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej
Wspieranie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, troski o wspólne dobro, dbałości o bezpieczeństwo – własne i innych. -
Promocja zdrowego trybu życia w szkole
Kształtowanie postaw prozdrowotnych i zdrowych zachowań, wspieranie aktywności fizycznej uczniów, uwzględnienie aspektów zdrowia fizycznego jako integralnej części życia szkoły. -
Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień
Szkoła ma być środowiskiem bezpiecznym, sprzyjającym rozwojowi emocjonalnemu ucznia, umiejętności wyrażania emocji, rozpoznawania problemów, uzyskiwania wsparcia. -
Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci
Rozwijanie krytycznej analizy treści w Internecie, odpowiedzialne użycie technologii – w tym narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, oraz wykorzystanie zasobów takich jak Zintegrowana Platforma Edukacyjna. -
Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz we współpracy ze środowiskiem pracodawców; wzmocnienie roli doradztwa zawodowego
Wprowadzenie wcześniejszych działań zawodowych, współpracy z przedsiębiorstwami, praktyk, staży, aby uczniowie mieli lepszą orientację w możliwościach zawodowych i świadomie planowali ścieżkę edukacyjną i zawodową. -
Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii; nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych
Wspieranie Polonii w utrzymywaniu więzi z kulturą, językiem, historią Polski poprzez edukację, programy, placówki polonijne. -
Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce
Celem jest, by uczeń był bardziej zaangażowany, świadomy procesu uczenia się, aby nauczyciel stosował metody, które pobudzają samodzielność, kreatywność, dialog, pracę zespołową, projekty, zadania problemowe, ocenianie, które informuje i pozwala uczniowi poprawiać się i rozwijać.

