Zapraszamy do skorzystania z nowej oferty szkoleń rad pedagogicznych, zgodnych z kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026:
1. Od równania do eksperymentu – jak budzić w uczniach myślenie naukowca.
2. Szkoła jako mała ojczyzna – edukacja obywatelska w praktyce.
3. Zdrowie zaczyna się w szkole – aktywność, profilaktyka, dobrostan.
4. Nie hejtuj – reaguj! Jak tworzyć szkołę wolną od przemocy i wspierać zdrowie psychiczne uczniów.
5. Offline czy online? O higienie cyfrowej i mądrym korzystaniu z nowych technologii (także AI).
6. Zawód: przyszłość – jak wspierać ucznia w wyborze ścieżki kariery.
7. Polska poza granicami – jak uczyć języka i kultury polskiej w środowiskach polonijnych.
8. Ocenianie, które motywuje – od stopnia do informacji zwrotnej.
Informacje i zapisy:
Biuro Centrum Doskonalenia Nauczycieli: Kielce, ul. Okrzei 18, lok. nr 48 (IV piętro)
Numer telefonu komórkowego: 601-547-252,
od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1600
Planowany termin realizacji kursu: październik 2025 roku.
Czas trwania kursu: 24 godziny dydaktyczne.
Kurs realizowany jest w systemie sobotnio-niedzielnym i/lub popołudniowym w budynku ZDZ w Kielcach.
Serdecznie zapraszamy.
Informacje i zapisy:
Biuro Centrum Doskonalenia Nauczycieli: Kielce, ul. Okrzei 18, lok. nr 48 (IV piętro)
Numer telefonu komórkowego: 601-547-252,
od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1600
Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot w szkole, który został stworzony jako odpowiedź na wyzwania współczesnego świata.
Przygotowali go specjaliści reprezentujący różne dziedziny wiedzy, dlatego program jest nowoczesny, interdyscyplinarny i spójny. Dzięki niemu uczniowie nauczą się, jak troszczyć się o własne zdrowie i dobre samopoczucie, jak wspierać innych, rozpoznawać niebezpieczeństwa, a także podejmować mądre i świadome decyzje.
Czym właściwie jest edukacja zdrowotna?
To nie tylko teoria, ale przede wszystkim praktyczne umiejętności i wartości. Obejmuje m.in.:
zapobieganie chorobom i nałogom,
dbanie o zdrowie psychiczne i radzenie sobie ze stresem,
kształtowanie dobrych relacji rodzinnych i społecznych,
umiejętność odróżniania faktów od dezinformacji i fałszywych treści,
bezpieczne korzystanie z internetu oraz higienę cyfrową,
podstawy racjonalnego żywienia i zdrowego stylu życia,
troskę o środowisko naturalne,
budowanie pozytywnego obrazu samego siebie i pewności siebie,
znajomość funkcjonowania systemu ochrony zdrowia.
Zakres treści w szkołach podstawowych:
Klasy IV–VI: wartości i postawy, zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne i środowiskowe, aktywność ruchowa, prawidłowe odżywianie, higiena osobista, okres dojrzewania, profilaktyka uzależnień oraz bezpieczeństwo w sieci.
Klasy VII–VIII: wartości i postawy, zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne i środowiskowe, aktywność ruchowa, prawidłowe odżywianie, higiena osobista, rozwój fizyczny w okresie dojrzewania, ochrona zdrowia psychicznego, profilaktyka chorób cywilizacyjnych, rozwijanie krytycznego myślenia i umiejętności odpowiedzialnych wyborów.
Zakres treści w szkołach ponadpodstawowych:
wartości i postawy, zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne i środowiskowe, aktywność fizyczna i zdrowe odżywianie, higiena osobista i profilaktyka uzależnień, bezpieczeństwo cyfrowe i higiena korzystania z technologii, odporność na choroby cywilizacyjne, rozwój umiejętności krytycznego myślenia, znajomość systemu ochrony zdrowia.
Choć zajęcia te nie są obowiązkowe, warto w nich uczestniczyć. Dlaczego?
To wiedza praktyczna, która przyda się każdemu – niezależnie od tego, jaką drogę życiową wybierze.
Ułatwia codzienne życie – lepiej radzimy sobie ze stresem, potrafimy zdrowo się odżywiać, dbać o formę i bezpieczeństwo w sieci.
Chroni przed zagrożeniami – uzależnienia, dezinformacja czy brak troski o zdrowie to problemy, z którymi młodzi ludzie często się spotykają.
Buduje pewność siebie i samodzielność – dzięki tym lekcjom uczeń wie, jak reagować w trudnych sytuacjach, jak dbać o relacje i jak świadomie planować swoją przyszłość.
Pokazuje szerszą perspektywę – łączy zdrowie z ekologią, technologią, społeczeństwem i odpowiedzialnością obywatelską.
Takie zajęcia są inwestycją w przyszłość, ponieważ uczą tego, czego brakuje w wielu tradycyjnych przedmiotach – umiejętności życia w nowoczesnym świecie.
Na nowy rok szkolny 2025/2026 Ministerstwo Edukacji Narodowej wyznaczyło osiem kluczowych kierunków polityki oświatowej, które mają wspierać szkoły i placówki w kształtowaniu kompetencji przyszłości oraz w odpowiedzi na wyzwania edukacyjne i społeczne XXI wieku.
Kierunki te służą planowaniu pracy dydaktyczno-wychowawczej, działalności profilaktycznej, wychowawczej, rozwojowi zawodowemu nauczycieli oraz doskonaleniu metod pracy w szkole.
Poniżej przedstawiamy te kierunki wraz z krótką charakterystyką.
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym
Umiejetność łączenia wiedzy z różnych dziedzin (np. biologia, chemia, matematyka, fizyka), rozwiązywanie zadań problemowych, analizowanie danych i formułowanie wniosków, co wzmacnia zdolności logiczne i przygotowuje uczniów do często zmieniającej się rzeczywistości.
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej
Wspieranie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, troski o wspólne dobro, dbałości o bezpieczeństwo – własne i innych.
Promocja zdrowego trybu życia w szkole
Kształtowanie postaw prozdrowotnych i zdrowych zachowań, wspieranie aktywności fizycznej uczniów, uwzględnienie aspektów zdrowia fizycznego jako integralnej części życia szkoły.
Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień
Szkoła ma być środowiskiem bezpiecznym, sprzyjającym rozwojowi emocjonalnemu ucznia, umiejętności wyrażania emocji, rozpoznawania problemów, uzyskiwania wsparcia.
Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci
Rozwijanie krytycznej analizy treści w Internecie, odpowiedzialne użycie technologii – w tym narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, oraz wykorzystanie zasobów takich jak Zintegrowana Platforma Edukacyjna.
Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz we współpracy ze środowiskiem pracodawców; wzmocnienie roli doradztwa zawodowego
Wprowadzenie wcześniejszych działań zawodowych, współpracy z przedsiębiorstwami, praktyk, staży, aby uczniowie mieli lepszą orientację w możliwościach zawodowych i świadomie planowali ścieżkę edukacyjną i zawodową.
Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii; nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych
Wspieranie Polonii w utrzymywaniu więzi z kulturą, językiem, historią Polski poprzez edukację, programy, placówki polonijne.
Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce
Celem jest, by uczeń był bardziej zaangażowany, świadomy procesu uczenia się, aby nauczyciel stosował metody, które pobudzają samodzielność, kreatywność, dialog, pracę zespołową, projekty, zadania problemowe, ocenianie, które informuje i pozwala uczniowi poprawiać się i rozwijać.